Az e-kereskedelem gyors ütemben alakítja át Közép-Európa vásárlási szokásait, különösen a karácsonyi vásárlások közeledtével:a lakosság 62 százaléka már online vásárol, a legaktívabb vásárlók Ausztriában, Lengyelországban és Csehországban élnek. A CEPER legfrissebb kutatása szerint az osztrákok (79%), lengyelek (78%) és csehek (77%) járnak az élen, míg Montenegróban és Szerbiában csak az emberek kevesebb mint 40 százaléka használja ki az online piacterek lehetőségeit.
A kényelmes házhozszállítás továbbra is a legnépszerűbb kézbesítési mód (76%), de a csomagautomaták, különösen Lengyelországban (78%) és Csehországban (64%), egyre nagyobb teret nyernek. Érdekes módon Montenegróban és Szerbiában a házhozszállítás népszerűsége rendkívül magas: a vásárlók 93 százaléka ezt a megoldást választja, míg Észak-Macedóniában a csomagautomaták aránya alig éri el a 3 százalékot.
A fizetési szokások különbözősége szintén figyelemre méltó: a bankkártyás tranzakciók Horvátországban a legelterjedtebbek, a vásárlók 78 százaléka használja ezt a fizetési módot. Ezzel szemben a szerbek és bolgárok 86 és 78 százaléka továbbra is készpénzzel rendezi online vásárlásait, ami az egyik legmagasabb arány a régióban. A készpénz használat a fizetés során jelentősen elmarad az átlagtól az osztrákok (9 százalék), illetve a horvátok körében (13 százalék).
Bár a vásárlások többsége (62%) még mindig honlapokon keresztül zajlik, az applikációk használata egyre népszerűbb. Montenegró (54%) és Románia (51%) élen jár ebben a trendben, míg Szlovénia (21%) és Szlovákia (28%) továbbra is a hagyományos weboldalakat részesíti előnyben.
A közelgő karácsonyi vásárlási csúcsidőszak idején elengedhetetlen, hogy a vásárlók élvezhessék az online vásárlás egyszerűségét és gyorsaságát. Az „Online Vásárlás Barométer 2024” világosan megmutatja, hogy Közép-Európa északi országai – mint Ausztria, Lengyelország és Csehország – a digitális vásárlási szokások élvonalában járnak, míg a déli régiók lassabban alkalmazkodnak az e-kereskedelem lehetőségeihez.
A teljes tanulmány ide kattintva érhető el.